Apie mus
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ vienijamos įmonės išplėtojo veiksmingą transporto priemonių techninės būklės patikros tinklą, garantuojantį ne ilgesnį kaip 30 km atstumą iš bet kurios šalies vietos iki artimiausio techninės apžiūros punkto. Techninės apžiūros centruose ir stotyse naudojama šiuolaikiška technologinė ir diagnostinė įranga. Į bendrą informacinę sistemą sujungti visi techninės apžiūros centrai ir jų padaliniai naudojasi centriniu techninės apžiūros duomenų banku, keičiasi technine ir operatyvia informacija, gauna duomenis iš Kelių transporto registro ir kitų susijusių informacinių sistemų. Moderni Lietuvos techninės apžiūros sistema, spartus pažangių technologijų ir sprendimų diegimas, optimalus stočių išdėstymas lėmė mažiausią visoje Europoje techninės apžiūros kainą.
LIETUVOS TECHNINĖS APŽIŪROS SISTEMOS RAIDA
Lietuvos transporto priemonių techninės apžiūros sistema pradėta kurti 1993 m., šią funkciją perėmus iš Vidaus reikalų ministerijos. Tuomet Lietuvos Respublikos Vyriausybė (1993-06-15 nutarimas Nr. 418) techninės apžiūros vykdymą ir priežiūrą perdavė šalies Susisiekimo ministerijai. Pagal jos parengtą techninės apžiūros centrų steigimo ir darbo tvarką bei norminius techninius dokumentus, Lietuvos teritorija buvo suskaidyta į 10 zonų. Jos beveik atitiko vėliau įsteigtų apskričių ribas. Paskelbtame konkurse techninės apžiūros vykdytojams zonose atrinkti dalyvavo apie 40 pretendentų.
1994 m. vasarį darbą pradėjo Vilniaus TAC (Lietuvos ir Vokietijos bendrovė „Tuvlita“), techninę apžiūrą vykdžiusi Vilniaus mieste, o nuo 1995 m. – visoje šalyje.
1994 m. Susisiekimo ministerijos pavedimu Švietimo ir mokslo ministerija bei Vilniaus TAC įsteigė konsultacinę įmonę „Transporto studijos“. Ji naujai besikuriančiai techninės apžiūros sistemai turėjo apmokyti daugiau kaip 200 aukštos kvalifikacijos specialistų, taip pat rengti ir teikti nuolatinę metodinę bei informacinę techninę pagalbą.
1994 – 1995 m. 10-yje šalies zonų buvo įkurti techninės apžiūros centrai (TAC). Tai bendrovės „Kauno TAC“, „Panevėžio TAC“, „Skirlita“, „Šiaulių TAC“, „Tauragės TAC“, „Techalga“, „Telšių TAC“, „Transkona“, „Tuvlita“ ir „Utenos TAC“. Kiekviena zonos įmonė su Susisiekimo ministerija sudarė sutartį, įsipareigodama atlikti valstybės deleguotą techninės apžiūros funkciją.
1995 m. susivienijusios šalies techninės apžiūros įmonės kartu su bendrove „Transporto studijos“ įsteigė Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociaciją „Transeksta“, atstovaujančią techninės apžiūros sistemai šalyje ir užsienyje bei vykdančią jos strateginę plėtrą.
Šalyje veikiančią techninės apžiūros sistemą kontroliuoja Lietuvos transporto saugos administracija prie Susisiekimo ministerijos. Efektyvi priežiūra lemia svarbiausius techninės apžiūros principus: nešališkumą, patikros kokybę, operatyvumą, minimalius įkainius.
Nuo pat susikūrimo intensyviai plėtojama techninės apžiūros sistemos infrastruktūra. Šiuo metu veikia proporcingai šalies teritorijoje išsidėstęs 68-ių techninės apžiūros centrų ir stočių tinklas. Jis garantuoja ne ilgesnį kaip 30 km atstumą iš bet kurios šalies vietos iki artimiausio techninės apžiūros punkto. Technikos patikrai naudojama šiuolaikiška technologinė ir diagnostinė įranga.
TA sistemoje dirba daugiau kaip 400 aukštos kvalifikacijos specialistų. Techninės apžiūros kontrolieriai atlieka techninę apžiūrą, transporto priemonių ekspertai gaminamų ir perdirbamų transporto priemonių techninę ekspertizę.
Kasmet šalyje atliekama apie 840 tūkst. pirminių ir 420 tūkst. pakartotinių techninių apžiūrų. Iš pirmo karto TA patvirtinimą gauna apie 52 proc. transporto priemonių, ir šis rodiklis tolydžio auga.
Lietuvoje eksploatuojamų lengvųjų automobilių amžiaus vidurkis siekia 14 metų. Tokio amžiaus transporto priemonėms 2 metų laikotarpis iki kitos techninės apžiūros yra per ilgas ir negali garantuoti saugios eksploatacijos.
Šiuo metu visos techninės apžiūros įmonės atitinka standarto LST EN ISO/IEC 17020:2004 reikalavimus, pagal kuriuos visoms techninės apžiūros įmonėms yra suteiktas „A” tipo kontrolės įstaigos statusas. Tai leidžia garantuoti TA atlikimo nepriklausomumą, nešališkumą, sąžiningumą, kokybę ir priežiūrą.
Šalies techninės apžiūros struktūroje įdiegta bendra techninės apžiūros informacinė sistema su centralizuota techninės apžiūros duomenų baze. Ji suteikia galimybes visoms TA įmonėms naudotis centrine techninės apžiūros duomenų baze bei keistis technine ir operatyvia informacija. Realizuoti duomenų mainai su Kelių transporto priemonių registru, Draudikų biuro, Valstybinės kelių transporto inspekcijos, Policijos informacinėmis sistemos. Apžiūros metu išmatuoti duomenys automatiškai patenka į centralizuotą techninės apžiūros duomenų bazę.
Pastaruoju metu transporto priemonių valdytojų patogumui plečiamos ir diegiamos el. -paslaugos, organizuojama galimybė iš anksto užsirašyti į techninę apžiūrą, modernizuojamos klientų laukimo aikštelės diegiant moderniąsias eilių valdymo sistemas su švieslentėmis.
Optimaliai išplėtota techninių apžiūrų sistema ir infrastruktūra, spartus šiuolaikinių technologijų diegimas lėmė visoje Europoje mažiausią techninės apžiūros kainą. Netgi Latvijoje ir Estijoje, nekalbant apie Vakarų Europos šalies, ji yra atitinkamai 1,5 ir 2 karto didesnė nei Lietuvoje.
Lietuvos techninės apžiūros įmonių „Transeksta“ ataskaitos:
2024-2026 m. veiklos gerinimo ir tobulinimo priemonių planas